Piątek
01 listopad 2024


Imieniny:

Konrada, Seweryny, Wiktoryny
Piątek

° °
Sobota
Niedziela
Czy w Grajwie odczuwalny jest smog
Kursy Średnie:
EUR4,1923
USD3,7625
CHF4,0097
GBP5,891
 
źródło NBP.pl
Lotto
16-01-18
4
5
15
21
24
27
2
7
16
27
36
49
Multi2
12-01-18
4
8
14
16
20
21
25
30
31
37
39
42
44
54
57
58
65
71
72
78
Plus: 65
Multi2
12-01-18
3
15
17
18
22
26
30
34
36
37
55
57
58
61
63
65
67
68
73
74
Plus: 65
Mini
16-01-18
28
31
32
37
41
Obchody Dnia Świadomości Autyzmu w Zespole Szkół Specjalnych w Grajewie
2018-04-13 15:09:16

5 kwietnia 2018 roku w Zespole Szkół Specjalnych w Grajewie odbyły się po raz pierwszy szkolne obchody Dnia Świadomości Autyzmu. Szkoła przystąpiła w ten sposób do ogólnopolskiej akcji, która w bieżącym roku przebiegała pod hasłem „Autyzm- na całe życie”. Na budynku ZSS przy ul. Ełckiej pojawiły się plakaty tematyczne i wiele niebieskich akcentów. Okna przysłonięto niebieskimi bibułkami, na korytarzach szkolnych pojawiły się niebieskie balony, kwiaty i gazetki ścienne. Wielu uczniów i nauczycieli ubrało się tego dnia na niebiesko, okazując w ten sposób symboliczne wsparcie osobom autystycznym.


W bibliotece szkolnej odbyły się lekcje na temat autyzmu, których celem było uświadomienie uczniom, w jaki sposób osoby autystyczne odbierają świat. Lekcje poprowadziła pani Anna Jarząbek – nauczycielka ZSS, wychowawczyni klasy, do której uczęszczają dzieci z autyzmem.

W ramach obchodów szkolnego Dnia Świadomości Autyzmu odbyło się również spotkanie rodziców dzieci ze spektrum autyzmu z dyrektorem ZSS p. Jarosławem Konopką oraz Dyrektorem Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Grajewie p. Jarosławem Kozikowskim. Rodzice mieli możliwość poznania swoich praw oraz zostali zapewnieni o wszechstronnej pomocy, jaką ich dzieci mogą uzyskać placówce.

Obchody Dnia Świadomości Autyzmu mają szansę na stałe wpisać się na stałe w kalendarz imprez i uroczystości w Zespole Szkół Specjalnych w Grajewie. Jest to bardzo ważny dzień, zwłaszcza, że zjawisko występowania autyzmu u dzieci ma tendencje wzrostową. Obecnie w Europie autyzm diagnozuje się u 1 na 100 dzieci, w USA natomiast u 1 na 10.

AUTYZM- poznaj, zrozum, nie oceniaj
Co powinni wiedzieć rodzice, dziadkowie, nauczyciele, koledzy, sąsiedzi, czy też przechodnie przypadkowo spotykający kogoś, kto ma autyzm?
Autyzm nie jest chorobą – jest całościowym zaburzeniem rozwoju o podłożu neurobiologicznym, przy czym nasilenie symptomów może być bardzo zróżnicowane.

Wśród osób z autyzmem można spotkać zarówno geniuszy z zespołem sawanta, jak i osoby o głębokim stopniu niepełnosprawności intelektualnej.
Dziecko z autyzmem ma największe trudności w zakresie komunikowania się z otoczeniem, nawiązywania kontaktów społecznych i emocjonalnych, zabawy oraz odbioru bodźców.

Trudności w tych obszarach wpływają na zachowanie. Kiedy dziecko autystyczne krzyczy, na ogół nie robi tego dlatego, że jest niegrzeczne. Dziecko krzyczy z bezradności i lęku – zwykle wtedy, gdy wokół jest za dużo ludzi, dźwięków, zapachów i dziecko nie radzi sobie z nadmiarem bodźców lub też wtedy, gdy nieoczekiwanie znajdzie się w sytuacji, której nie rozumie.
Dziecko autystyczne boi się wielu rzeczy, które dla innych są proste i naturalne. Nie lubi zmian. Na ogół woli samotną aktywność w znanym, bezpiecznym otoczeniu.
Osoba z autyzmem nie rozumie długich, zawiłych wypowiedzi. Potrzebuje krótkich, konkretnych komunikatów, najlepiej popartych gestem lub obrazkiem.
Dziecko autystyczne często nie patrzy w oczy, nie odpowiada na uśmiech, nie potrafi wyrazić swoich potrzeb. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebuje kontaktów z innymi ludźmi.

Dzieci z autyzmem potrafią się uczyć i zdobywać nowe umiejętności, jednak wymagają nieco odmiennych niż rówieśnicy metod i technik nauczania. W Zespole Szkół Specjalnych uczą się w 2-4 osobowych klasach, uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych i terapeutycznych dostosowanych do swoich potrzeb i możliwości.
Według stanu dzisiejszej wiedzy autyzm jest zaburzeniem, z którego dziecko nie „wyrośnie”. Jednak postawienie wczesnej diagnozy i podjęcie działań wspierających i stymulujących rozwój (np. zajęć wczesnego wspomagania) daje szansę na poprawę funkcjonowania dziecka.

Urszula Magdalena Sagun
Zespół Szkół Specjalnych w Grajewie


Strona Główna  |  Redakcja  |  Polityka Prywatności  |  Paintball Grajewo i okolice  |  ZG Panel  |  Laureaci konkursów  |  Ogłoszenia  |  Katalog Firm  |  Partonat Medialny  |  Reklama  |  Kontakt
redakcja@zyciegrajewa.pl © Życie Grajewa 2011