Jak zwiększyć potencjał małej firmy
2016-06-23 14:02:00
Firm z sektora MMŚP zatrudniają ok. 70 proc. wszystkich pracowników i wytwarzają ok. 50 proc. polskiego PKB. Ich kondycja jest zatem niezwykle ważna. Im lepiej będą się miały, tym więcej będą zarabiać Polacy, a państwo zyska wyższe wpływy do budżetu. Drogą do poprawy ich sytuacji jest zwiększanie konkurencyjności i rozwój.
Przedsiębiorcy MMŚP dysponują niewielkimi zasobami ludzkimi. To rodzi określone problemy. Pracownicy są mniej wyspecjalizowani w konkretnych zagadnieniach. W takiej firmie (zwłaszcza tej najmniejszej, zatrudniającej do 5 osób) każdy musi znać się na wszystkim, a delegowanie zadań przebiega znacznie trudniej niż w dużym przedsiębiorstwie. Wolniej przebiega wdrażanie systemów ułatwiającymi nadzór nad kosztami i zyskami w firmie (controlling). Do tego dochodzi niski poziom zaufania polskich firm do bardziej profesjonalnych usług zewnętrznych oraz wprowadzania innowacyjnych rozwiązań. Czy można na tym stracić? Odpowiedź jest oczywista. Duże przedsiębiorstwa dysponują , które poświęcają się wyłącznie jednemu zagadnieniu. Są tam takie stanowiska, o których w MMSP rzadko kto słyszy, np. menedżer ds. podróży służbowych, czy specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych. W ten sposób silne firmy stają się jeszcze silniejsze, a małe?
Małe przedsiębiorstwa najczęściej zajmują się określonym tematem dopiero, gdy następuje jakaś wyraźna potrzeba. Stąd gorsze wykorzystanie oferowanych na rynku możliwości. Mniejszy udział w pozyskiwaniu funduszy i mniejsza kontrola nad kosztami. Spora niechęć do wdrażania innowacji, czy nawet najprostszych rozwiązań informatycznych (o czym wspomina się w raporcie Konfederacji Lewiatan, home.pl oraz Microsoft) obniża dodatkowo stopień konkurencyjności takiego przedsiębiorstwa.
Sytuację firmy można zmienić przy minimalnym wysiłku. Z pomocą przychodzi bank. Większości przedsiębiorców ta instytucja kojarzy się z lokowaniem środków i kredytami. W ostatnich latach powstała jednak nowa idea bankowości, jako partnera w prowadzeniu biznesu. Czego może spodziewać się właściciel konta dla małych firm? Przede wszystkim zwiększył się dostęp do pomocy merytorycznej tak w zakresie lokat, czy kredytów, jak np. w temacie otwierania firmy, czy pozyskiwania funduszy unijnych. To ogromne wsparcie, którego udzielają profesjonaliści w swojej dziedzinie. W ten sposób eliminuje się ryzyko błędu, który może mieć istotne konsekwencje finansowe.
Bardzo istotne są liczne preferencje dla osób posiadających konto w danym banku. Przykładem może być konto w Idea Banku, który oferuje kredyt na start – rok bez zus, wyposażony w comiesięczne premie finansowe wystarczające na pokrycie wydatków związanych ze składkami na ubezpieczenie społeczne.
Ten bank należy wyróżnić również z innego powodu. Jako jeden z najlepiej rozumiejących potrzeby przedsiębiorców, oferuje swoim klientom liczne udogodnienia w prowadzeniu biznesu, m.in. mobilne wpłatomaty, terminale płatnicze z preferencyjnymi kosztami obsługi, aplikacje do zarządzania finansami i wystawiania faktur, czy biura coworkingowe dostępne na terenie całej Polski.
Wybierając odpowiedniego partnera w biznesie, mała firma może dysponować niezwykle profesjonalnym i rozbudowanym zapleczem złożonym z ludzi i sprzyjającej infrastruktury.
Błędnie przepisany kod, przepisz powyższy kod wspak.
Komentarz został wysłany poprawnie i czeka na akceptację