Obchody Dnia Świadomości Autyzmu w Zespole Szkół Specjalnych w Grajewie
2018-04-13 15:09:16
5 kwietnia 2018 roku w Zespole Szkół Specjalnych w Grajewie odbyły się po raz pierwszy szkolne obchody Dnia Świadomości Autyzmu. Szkoła przystąpiła w ten sposób do ogólnopolskiej akcji, która w bieżącym roku przebiegała pod hasłem „Autyzm- na całe życie”. Na budynku ZSS przy ul. Ełckiej pojawiły się plakaty tematyczne i wiele niebieskich akcentów. Okna przysłonięto niebieskimi bibułkami, na korytarzach szkolnych pojawiły się niebieskie balony, kwiaty i gazetki ścienne. Wielu uczniów i nauczycieli ubrało się tego dnia na niebiesko, okazując w ten sposób symboliczne wsparcie osobom autystycznym.
W bibliotece szkolnej odbyły się lekcje na temat autyzmu, których celem było uświadomienie uczniom, w jaki sposób osoby autystyczne odbierają świat. Lekcje poprowadziła pani Anna Jarząbek – nauczycielka ZSS, wychowawczyni klasy, do której uczęszczają dzieci z autyzmem.
W ramach obchodów szkolnego Dnia Świadomości Autyzmu odbyło się również spotkanie rodziców dzieci ze spektrum autyzmu z dyrektorem ZSS p. Jarosławem Konopką oraz Dyrektorem Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Grajewie p. Jarosławem Kozikowskim. Rodzice mieli możliwość poznania swoich praw oraz zostali zapewnieni o wszechstronnej pomocy, jaką ich dzieci mogą uzyskać placówce.
Obchody Dnia Świadomości Autyzmu mają szansę na stałe wpisać się na stałe w kalendarz imprez i uroczystości w Zespole Szkół Specjalnych w Grajewie. Jest to bardzo ważny dzień, zwłaszcza, że zjawisko występowania autyzmu u dzieci ma tendencje wzrostową. Obecnie w Europie autyzm diagnozuje się u 1 na 100 dzieci, w USA natomiast u 1 na 10.
AUTYZM- poznaj, zrozum, nie oceniaj
Co powinni wiedzieć rodzice, dziadkowie, nauczyciele, koledzy, sąsiedzi, czy też przechodnie przypadkowo spotykający kogoś, kto ma autyzm?
Autyzm nie jest chorobą – jest całościowym zaburzeniem rozwoju o podłożu neurobiologicznym, przy czym nasilenie symptomów może być bardzo zróżnicowane.
Wśród osób z autyzmem można spotkać zarówno geniuszy z zespołem sawanta, jak i osoby o głębokim stopniu niepełnosprawności intelektualnej.
Dziecko z autyzmem ma największe trudności w zakresie komunikowania się z otoczeniem, nawiązywania kontaktów społecznych i emocjonalnych, zabawy oraz odbioru bodźców.
Trudności w tych obszarach wpływają na zachowanie. Kiedy dziecko autystyczne krzyczy, na ogół nie robi tego dlatego, że jest niegrzeczne. Dziecko krzyczy z bezradności i lęku – zwykle wtedy, gdy wokół jest za dużo ludzi, dźwięków, zapachów i dziecko nie radzi sobie z nadmiarem bodźców lub też wtedy, gdy nieoczekiwanie znajdzie się w sytuacji, której nie rozumie.
Dziecko autystyczne boi się wielu rzeczy, które dla innych są proste i naturalne. Nie lubi zmian. Na ogół woli samotną aktywność w znanym, bezpiecznym otoczeniu.
Osoba z autyzmem nie rozumie długich, zawiłych wypowiedzi. Potrzebuje krótkich, konkretnych komunikatów, najlepiej popartych gestem lub obrazkiem.
Dziecko autystyczne często nie patrzy w oczy, nie odpowiada na uśmiech, nie potrafi wyrazić swoich potrzeb. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebuje kontaktów z innymi ludźmi.
Dzieci z autyzmem potrafią się uczyć i zdobywać nowe umiejętności, jednak wymagają nieco odmiennych niż rówieśnicy metod i technik nauczania. W Zespole Szkół Specjalnych uczą się w 2-4 osobowych klasach, uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych i terapeutycznych dostosowanych do swoich potrzeb i możliwości.
Według stanu dzisiejszej wiedzy autyzm jest zaburzeniem, z którego dziecko nie „wyrośnie”. Jednak postawienie wczesnej diagnozy i podjęcie działań wspierających i stymulujących rozwój (np. zajęć wczesnego wspomagania) daje szansę na poprawę funkcjonowania dziecka.
Urszula Magdalena Sagun
Zespół Szkół Specjalnych w Grajewie
Błędnie przepisany kod, przepisz powyższy kod wspak.
Komentarz został wysłany poprawnie i czeka na akceptację